Vi har ett CG Pettersson objekt för kommande år.

5 11 2012

http://nyheter.batbyggeriet.eu/#!album-19 Lite nytt om Pettersson renoveringen som nu är gång.

 

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi fick en fråga  från en Snygg Sjömarksbo om vi ville ha en Petterssonare och nu har vi en. Det kommer inte hända så mycket  nu  utan först mot våren. Den skall slipas trä ren och sedan lamineras  på lämpligt sätt.  Det kommer att bli en  följetång för intresserade. Elmotor blir det också.

Den är 7,35  x 1,50 ungefär

Björn


Åtgärder

Information

2 responses

5 01 2013
björn Magnusson

Skall bli kul att följa. Jag håller själv på med en restaurering av en mahognysegelbåt. Jag antar att Pettersonarens skrov är byggd mahogny. Den är ju enligt bilden starkt gulnad. Mitt eget projekt är slipad trären och linoljad. Man blir förvånad vilken mörk härlig lyster man kan få fram. Med ytterligare lagom med bets blir det sannolikt en pärla. Det kanske dock inte är lämpligt med linolja om den skall epoxibehandlas. Elmotor låter intressant.

6 01 2013
Bjorn N Thafvelin

Nu har jag kommit igång med renoveringen genom att först riva ner till det som är värt att bygga vidare på!
se länken http://nyheter.batbyggeriet.eu/#!album-19

Den är byggd i mahogny lite bets av passande sort kommer att behövas. Det bord som är lite dåligt kan jag nog inte använda. Den nya mahognyn är mörk.
Epoxylaminering blir det minst upp till 1 dm över vattenlinjen sedan får jag se, men det blir nog hela skrovet. Det är just nu behagligt långt till sommaren och då bygger jag hellre något annat inne i värmen.

Kommentera

