Mitt nybygge del 2 laminering med 163 gr väv

6 01 2014

Dag två  laminering med  väv  163 gr/m2. Det gick åt ca 1,2 l till detta moment. Det enda jag gjorde mellan  grundning med epoxi  innan att lägga på väven var att rugga av ytan med ett 80  korn papper, för att få bort  resningar som väven annars  fastnar på och då blir det inte snyggt.  Ingen tvättning eller  rengöring annat än med borste. Sedan är det bara att lägga på väven det gäller samma  om du lägger på en 1200 gr väv eller flera  300 gr mattor. Sedan häller jag på och sprider ut epoxy blandingen jämnt över ytan. Den väter igenom snabbt och lätt. Det man får ha koll på är att väven inte sträcker sig och det blir luft under. Jobba från mitten och utåt så brukar det bli rätt.

Nästa lager är ett fyllnads lager det lägger jag på dagen efter efter att jag skurit bort  det mesta  av överskottsmatta somm kan vara stickig och vass. Fyllnadlagret läggs på  den endast avborstade ytan. 2-3 lager lägger jag sedan får det stå och härda ut  under 4-6 dagar beroende på tempen i rummet. I denna båten kommer jag att laborera med lite olika  färgsättningar,  det blir som ett dubbelskrov och insidan kommer bara att synas vid luckorna.

 

 


Åtgärder

Information

Kommentera

